Her arbejdes


Ego i 1959


17 år og aldrig kysset!

Mit navn er Ejlif Christiansen, Jeg er en af DEM som politiet,

i gamle dage omtalte som En SØMANDSLIGENDE person.




Tilbage knap

Homepage


Der var engang...: (1)




Sådan begynder alle gode historier jo, så hvorfor skal jeg være ANDERLEDES end en

vis eventyrdigter.

Mit livs eventyr startede i 1959.

Av -, nu er der sku nok nogle der skal til at have fat i regnemaskinen.

Nåe ja, undertegnet er fra det herrens år 1942. jeg var altså 17. ÅR, da jeg første gang

så lyset!!!

Jeg V I L L E til søs.

Nu her i bakspejlet 37. år efter, skulle jeg nok havde HØRT mere efter hvad min gamle

MOR sagde.

Nå, men hvem gør det i den alder.





Det herrens år 1959. Mit første Skib, M/S Dronning Alexandrine , DFDS.

Fartsområdet: Færøerne, Island og Grønland.

J eg mønstrede Dronningen, et halvt år efter at, M/S Hans Hedtoft , KGH.

Var gået neden om og hjem, ved kollision med et isbjerg.





Årerne 1960 - 1961., M/S Diana og M/S Tunis , DFDS.

Fartsområdet: Hele Danmark, København, (Ford fabrikkerne i Sydhavnen), Odense,

Århus, Ålborg. Derefter Dagenham (Ford fabrikkerne) og London.





Årene 1961 - 1962., SUPERTANKERNE , M/T Nordic Hawk & M/T Nordic Heron.,

ca. 50.000. BRT. ØK.

F artsområdet: Perser Golfen, England med slut i Bremerhafen.

Vi M/T NORDIC HAWK var Danmarks største tanker.

Indtil M/T ESSO ÅLBORG kom, den var kun sølle 50. tons større!





Året 1962. - I juli og 16. måneder frem i tiden, inde som soldat.

Rekrut 6. måneder på Sjælsmarks- og Sandholmlejrens kaserne.

Med fuld ret til, at befinde mig i, Ellebækken og Tyrens røvhul .

I dækningstyrken 6. måneder, derefter 4. måneders tjeneste på Gothersgades kaserne,

samt vagt på Amalienborg, Sorgenfri og Gråsten Slot.

Pro Rege et Grege!





Året 1964. - Sandsugeren, M/S Kaptain Nielsen, Christiani og Nielsen.

Fartsområde: Brisbane - Moreton Bay, Australien.

Job: At lave en ny sejlrende ind til Brisbane gennem Moreton Bay.

V ed en katastrofe den 19. SEPTEMBER 1964., KL. CA. 23:35., gik skibet ned,

hvorved 9. besætnings medlemmer omkom.





Fra slutningen af 1964. og til 1970. sejlede jeg på dækket, som Ungmand, Letmatros

og Befaren Matros.

Slutningen af Året 1964. - M/S Arizona, DFDS.

Fartsområde: Nordeuropa, Sydamerika.





Årene 1964 - 1967. ,M/T Ulla Tholstrup, M/T Rasmus Tholstrup, M/T Birthe Tholstrup.,

Kosan Gas.

Fartsområdet: For de 3. af Kosan Gas-skibene, var det Europa, England, Holland,

Spanien, Portugal, Frankrig, Norge, Finland, Texas, USA. You name it.





Årene 1967 - 1969. Som rosinen i pølseenden - M/T Mary Else Tholstrup., Kosan Gas.

Fartsområdet: Pulau Bukum, SHELL's Olieø ved Singapore. Derfra til Bangkok, - Thailand.

Saigon, Nhabe, Vietnam, - Hongkong, Kwun Tang og Penang, Philipinerne.

Der er et gammelt Vietnamesisk ordsprog som siger:

- GID DU MÅ LEVE I EN MEGET INTERESSANT TID -.

Til det, kan jeg kun sige, det gjorde vi ombord i Mary Else.

Amerikanerne samt den Vietnamesiske hær og Vietcong, gik meget hårdt til den,

i den periode hvor vi lå og sejlede på Vietnam.

Det var nemlig starten på den såkaldte TET- offensiv.





Årene 1969 - 1970. , M/S Normandiet , Dansk-Fransk.

Fartsområdet: Canada, USA, Italien, Irak, Iran, Angola og Holland.

M /s Normandiet var en Bulk Carrier. Vi sejlede SCRAP (Affalds stål)fra USA til Genua,

Italien, og hentede pladestål i Taranto i syditalien, som så skulle til Bilfabrikkerne i USA

og Canada.

Vi sejlede op ad Welland Kanalen til søerne Lake Erie, Lake Huron og Lake Superior til

Thunder bay. Som Returgods sejlede vi KORN til Europa, som blev hentet i Fort Churchill

som ligger dybt inde i Hudson bugten.

Det blev mit SIDSTE SKIB som Befaren Matros, da jeg IKKE kunne klare en synsprøve,

og få et - SKIKKET TIL UDKIG - stempel i min søfartsbog.

Finale slut det herrens år 1970.

Tilbage knap

Homepage

Top af siden - Tilbage til EGO-siden

Opdateret d. 18.10.2000