AUDI 80 COMPETITION !








Audi sport i Ingolstadt byggede en Audi 80 Quattro 16V Sport Competition.
Med det formĺl at křre i FISA Class ll Turing Car Championnship i 1994 sasonen.
Der blev křrt i Italien, det sĺkaldte ITC og i Tyskland med navnet STW.
For at Audi kunne det, skulle der bygges mindst 2000 biler for at fĺ en homologeringsattest pĺ den, blev lavet 2500 stk.

Audi 80 Competition er bygget op med samme karos som en Audi S2 sedan, + spoiler pĺ bag klappen.
men med en 2,0 16V motor pĺ 140 Hk.
I racer versionen var det en 2.0 16V men med 272 Hk.

I 1994 sćtter Audi sport sat sig fast i motorsporten med sin entre i 2 liter klassen.
Frank Biela mister sejren i STW med en smal margen. Men hans hold kammerat Emanuele Pirro har mere held og kan
udnćve sig selv til racerkřre-mester med sin Audi Competition ved mesterskabet i Italien i 1994.
Audi's mandskab tager igen i 1995 en kvinde med, den Italienske křrer Tamara Vidali.
I 1995 og for anden gang, vinder Emanuele Pirro det Italienske mesterskab med en Audi 80 Competition i supertouring-kladssen. Sĺledes etableres en ny rekort ved at udnćvntes vinderen af 11 ud af 20 lřb. Det er ogsĺ ĺret for en stor triumf af Frank Biela der ogsĺ křre for Audi: som vinder af ( verdensfinalerne af en slags ) pĺ banen Paul Ricard i det sydfranske, udnćvntes han til verdens super křrere, men forsat pĺ andenpladsen i den overordnede klassifikation efter Emanuele Pirro.




Diverse foto af gade bilen.


Svensk Tyskland Svensk Tyskland
Kabine Ure Motor
Holansk Holansk Holansk




Italieneren Emanulle Pirro har křrt i sin Audi 80 Competition i 1994 og 1995 i det Italienske turing car det sĺkaldte ITC.
Hvor han vant mange af lřbene og blev Italiensk mester.
I dag křre han stadig vćk for Audi i en A4 og han křre ogsĺ med pĺ Le Mans
og var med til at vine sammen med Tom Kristensen i en Audi R8.






I dag er Emanulle Pirros gamle bil i Sverige, hos Olle Arnessons som har bygget den om til Rallycrosscar.
Motoren er speciel bygget til Rallycross, med KKK Turbo, intercooler, třr sump,
kompression 8,7:1 effekt 530 Hk og 725 Nm. Motoren er flyttet lćnger til bage i bilen. Se mere pĺ hans hjemmeside.






Tekniske data !

Gade bilen: Bane racer: efter FIFA klasse II reglemement
Motor: 4-cyl. rćkke DOHC. 4-cyl. rćkke DOHC.
Boring X Slaglćngte: 82,5mm X 92,8mm 84mm X 89,7mm
Slagvolumen: 1984 ccm 1988 ccm
Effekt: 140 Hk ( 103 kw ) v. 5900 o/min. 272 Hk ( 200 kw ) v. 8500 o/min.
Drejningsmoment: 185 Nm v.4500 o/min. 240 Nm v.7000 o/min.
Vćgt/effekt: 9,78kg/hk 3,86kg/hk
Motorstyring: Bosch Motronic KE Bosch Motronic MP 1,8
Benzin dysse tryk: 3,7 - 4,8 bar ?
Benzin type: 95 Blyfri ?
Compression: 10,8 til 1 ?
Olie tryk: 2,0 Bar v. 2000 o/min ?
Olie smřre system: Normal Třrsump
Olie kapasitet: 3,7 L 8,8 L
Gear / udveklsning : 5 trins gerakasse 6 trins gerakasse
1 gear: 3,545 ?
2 gear: 2,105 ?
3 gear: 1,300 ?
4 gera: 0,943 ?
5 gear: 0,789 ?
Bak gear: 3,500 ?
Total gearing: 4,556 ?
Kopling: Standart 1 skivet CFK
Střddćmber: ? Koni justerbar
Fćlge: 7j x 15" BBS Monobloc 8,2 x 19"
Dćk: 205/60 R 15 V Donlup 215/650 R19
Bremse system: ABS m. seravo Hydruliks 4-stemplet letvćkts kaliper
For Bremse: Venteleret skiver 230 X 22mm. Venteleret skiver 330 eller 350 X 32mm.
Bag bremser: Masive skiver 230 X 13mm. Venteleret skiver 330 eller 350 X 32mm.
Aksel afstand: 2597mm. 2597mm.
Sporvidde for/bag: 1448 / 1471mm. 1514 / 1531mm.
Seler: 3-punkt 6-punkt
Vćgt: 1370 kg. 1050 kg. minimum i folge FISA-relemanget
1000 o/min i top gear: 31,9 km/t ?
0-80km/t: 6,4 Sek. ?
0-100 Km/t: 9,8 Sek. ?
Tophastighed: 205 Km/t ?
Benzin forbrug 90 / 120 Km/t: 14,5 / 11,6 km/l Meget lidt
Benzin tank: ? 110 L






Kender du mere til BILEN sĺ skriv, en mail :-)


Sist opdateret 2002-03-14
 Til bage.

Mail me